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CHESS - Center for Higher Education and Science Studies

Portrait

Bernhard Nievergelt, lic. phil., MPA

  • Geschäftsführer / Managing Director
Phone
+41 (0)44 634 41 81
Room number
PLK-1-104

Professional Background

Studies in sociology, economics, and social and economic history at the University of Zurich. Starting in 1995, he was involved in the establishment of the Swiss Science and Technology Research and, in the context of longer visiting stays at the Ecole des Mines de Paris and the FU Berlin, specialized in science policy. From 2000, he has been involved in various activities related to science policy. He worked as a  lecturer at EPFL Lausanne, where he taught the postgraduate course "Higher Education and Research Policy". He was scientific advisor and head of the secretariat of the Swiss Science Council SSC from 2004 to 2009. In this capacity, he was responsible for monitoring the new Higher Education Act HFKG and the SSC-affiliated Centers for Science and Technology Studies CEST, and for Technology Assessment (TA-SWISS). Bernhard Nievergelt obtained his Executive Master of Public Administration MPA from the University of Bern in 2011. From 2011 to 2014, he was a research associate in the Program for Science Studies at the University of Basel, and was responsible for the coordination and adaptation of the National Science Foundation project "Universitäres Wissenschaftsmanagement: Die Mikroebene der 'Neuen Governance der Wissenschaft'". He has been a lecturer in the CAS Research Management at Uni Bern since 2013  and in the MBA Academic Management at Uni Basel since 2014, where he teaches an introduction to Swiss research and higher education policy.

Main Areas of Work

  • Science policy (education, research and innovation);
  • Science and technology studies;
  • Governance of higher education institutions;
  • Professionalization of higher education management

Publications

Bernhard Nievergelt, Miriam Ganzfried (2020), Hochschulen brauchen einen starken Third Space (PDF, 172 KB), in: SAGW-Bulletin 2/2020 Lebensräume: 8-11.

Bernhard Nievergelt (2019), Die Universität zwischen Management und Akademischer Selbstverwaltung - Herausforderungen in der Schweiz (PDF, 878 KB), in: VSH-Bulletin Nr. 3/4, November 2019: 26-32.

Bernhard Nievergelt, Klaus Jonas, David Seidl (2018), Leadership und Governance an Hochschulen. Mit Weiterbildung zu organisationsspezifischer Professionalisierung (PDF, 1 MB), in: Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln 2, 2018: 21-31.

Bernhard Nievergelt (2013), Professionalisierungsprozesse in der nationalen und internationalen Hochschullandschaft (PDF, 4 MB), in: Gautschi/Fischer (Hg.), Arbeitsplatz Hochschule im Wandel, zoom Nr. 3, Universität Bern.

Bernhard Nievergelt (2011), Strukturwandel der Universität – Spannungsgeladene Aushandlungsprozesse zwischen kollegialer Selbstverwaltung und gemanagter Organisation (PDF, 913 KB), Masterarbeit "Master of Public Management MPA", Kompetenzzentrum für Public Management, Universität Bern.

Bernhard Nievergelt (2010), Das Strategiedispositiv des Bundes für den Bildungs-, Forschungs- und Innovationsbereich (BFI-Bereich) (PDF, 342 KB), Projektarbeit "Master of Public Management MPA", Kompetenzzentrum für Public Management, Universität Bern.

Bernhard Nievergelt, Stefania Izzo (2001), Universitätsstrukturen und Reformdiskussionen – Deutschland, England, Holland und Schweden (PDF, 312 KB), CEST 2001/13.

Bernhard Nievergelt (1998), Grundrisse eines interdisziplinären Zentrums für Wissenschafts- und Technikforschung in der Schweiz (PDF, 10 MB), in: Heintz/Nievergelt /Hg.), Wissenschafts- und Technikforschung in der Schweiz – Sondierungen einer neuen Disziplin, Seismo Zürich.

Bettina Heintz, Bernhard Nievergelt (1998) (Hg.), Wissenschafts- und Technikforschung in der Schweiz – Sondierungen einer neuen Disziplin, Seismo Zürich.

Christoph Müller, Bernhard Nievergelt (1996), Technikkritik in der Moderne – Empirische Technikereignisse als Herausforderung an die Sozialwissenschaft (PDF, 25 MB), Leske & Budrich Opladen.

Weiterführende Informationen