Navigation auf uzh.ch

Suche

CHESS – Center for Higher Education and Science Studies

2018

2019

Backes-Gellner, U., Bäker, A., & Pull, K. (2018). The Opportunity Costs of Becoming a Dean: Does Leadership in Academia Crowd Out Research? Schmalenbach Business Review, 70(2), 189–208. https://doi.org/10.1007/s41464-018-0048-0

Backes-Gellner, U., Böhringer, C., Cantner, U., Harhoff, D., Ott, I., & Schnitzer, M. (2018a). Commission of Experts for Research and Innovation - 2018 “Research, Innovation and Technological Performance in Germany.” Buch- und Offsetdruckerei H. Heenemann GmbH & Co. KG. https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/150351/

Backes-Gellner, U., Böhringer, C., Cantner, U., Harhoff, D., Ott, I., & Schnitzer, M. (2018b). EFI-Jahresgutachten 2018 “Forschung, Innovation und technologische Leistungsfähigkeit Deutschlands” (Expertenkommission Forschung und Innovation (EFI), Ed.). Buch- und Offsetdruckerei H. Heenemann GmbH & Co. KG. https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/172253/

Boitier, M., Riviere, A., Wenzlaff, F., & Hattke, F. (2018). Hybrid Organizational Responses to Institutional Complexity: A Cross-Case Study of Three European Universities. Management International / International Management / Gestiòn Internacional, 22(4), 121–135. https://doi.org/10.7202/1060842ar

Bos, W., Daniel, H. D., Hannover, B., Köller, O., Lenzen, D., McElvany, N., Rossbach, H.-G., Seidel, T., Tippelt, R., & Wössman, L. (2018). Digitale Souveränität und Bildung (Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft, Ed.; 1. Auflage). Waxmann.

Brendel, S., Brinker, T., Kordts-Freudinger, R., & Scholkmann, A. (2018). Empfehlungen zur Qualifizierung und Weiterbildung der hochschuldidaktisch Tätigen: Auf dem Weg zur gekonnten Beruflichkeit. In A. Scholkmann, S. Brendel, T. Brinker, & R. Kordts-Freudinger (Eds.), Zwischen Qualifizierung und Weiterbildung: Reflexionen zur gekonnten Beruflichkeit in der Hochschuldidaktik (Vol. 134). wbv Media. https://www.alexandria.unisg.ch/256043/

Bromme, R., & Beelmann, A. (2018). Transfer Entails Communication: The Public Understanding of (Social) Science as a Stage and a Play for Implementing Evidence-Based Prevention Knowledge and Programs. Prevention Science, 19(3), 347–357. https://doi.org/10.1007/s11121-016-0686-8

Bromme, R., Stadtler, M., & Scharrer, L. (2018). The provenance of certainty: Multiple source use and the public engagement with science. In J. L. G. Braasch, I. Bråten, & M. T. McCrudden (Eds.), Handbook of multiple source use (pp. 269–284). Routledge, Taylor & Francis Group.

Bucchi, M. (2018). ‘The winner takes it all?’ Nobel laureates and the public image of science. Public Understanding of Science, 27(4), 390–396. https://doi.org/10.1177/0963662518764948

Buhl, H. M., Bohndick, C., Bonanati, S., Greiner, C., Hilkenmeier, J., & Kordts-Freudinger, R. (2018). Fallbasierte Modulabschlussprüfungen zur Verzahnung von Theorie und Praxis im Master des Lehramtsstudiums. In M. Krämer, S. Preiser, & K. Brusdeylins (Eds.), Psychologiedidaktik und Evaluation XII: Vol. XII (pp. 351–357). Shaker. https://www.alexandria.unisg.ch/256324/

Busemeyer, M. R., Garritzmann, J. L., Neimanns, E., & Nezi, R. (2018). Investing in education in Europe: Evidence from a new survey of public opinion. Journal of European Social Policy, 28(1), 34–54. https://doi.org/10.1177/0958928717700562

Chassonnery-Zaïgouche, C., Herfeld, C. S., & Pinzón-Fuchs, E. (2018). New Scope, New Sources, New Methods? An Essay on Contemporary Scholarship in History of Economic Thought Journals, 2016-2017 (SSRN Scholarly Paper ID 3175929). Social Science Research Network. https://doi.org/10.2139/ssrn.3175929

Claveau, F., & Herfeld, C. S. (2018). Social Network Analysis: A Complementary Method of Discovery for the History of Economics (SSRN Scholarly Paper ID 3141762). Social Science Research Network. https://papers.ssrn.com/abstract=3141762

Criblez, L. (2018). Ein window of opportunity als Bedingung für Bildungsreformen: das Beispiel der Bildungsexpansion in der Schweiz. In W. Göttlicher, J.-W. Link, & E. Matthes (Eds.), Bildungsreform als Thema der Bildungsgeschichte (pp. 247–264). Julius Klinkhardt. https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/166632/

Criblez, L., & Manz, K. (2018). Die kantonalen Erziehungsdirektoren im nationalen Parlament: Akteurverflechtungen im bildungspolitischen Mehrebenensystem (1848–1980). Traverse: Zeitschrift für Geschichte, Zürich, 25(3), 73–86. https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/166629/

Daniel, H.-D. (2018a). Hochschule. In Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft, W. Bos, H. D. Daniel, B. Hannover, O. Köller, D. Lenzen, N. McElvany, H.-G. Rossbach, T. Seidel, R. Tippelt, & L. Wössman, Digitale Souveränität und Bildung (1. Auflage, pp. 166–195). Waxmann.

Daniel, H.-D. (2018b). Internationalization in German Higher Education. In R. M. Helms, L. E. Rumbley, & L. Brajkovic (Eds.), Mapping Internationalization Globally: National Profiles and Perspectives (pp. 18–21).

Eigenmann, P. (2018). Vom Aktivismus zur Professionalität: Voraussetzungen und Folgen der Institutionalisierung interkultureller Pädagogik in den 1980er-Jahren. Jahrbuch für Historische Bildungsforschung, 23(23), 98–118. PDF

Euler, D., & Sporn, B. (2018). Editorial: Institutionelle Differenzierung und Profilbildung im Hochschulbereich. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 13(3), 9–15. https://doi.org/10.3217/zfhe-13-03/01

Frost, J., & Hattke, F. (2018). Governing Collective Action – The Impetus for University Commons. European Review, 26(S1), S70–S84. https://doi.org/10.1017/S1062798717000552

Füchslin, T., Schäfer, M. S., & Metag, J. (2018). A Short Survey Instrument to Segment Populations According to Their Attitudes Toward Science. Scale Development, Optimization and Assessment. Environmental Communication, 12(8), 1095–1108. https://doi.org/10.1080/17524032.2018.1461673

Gross, J., Balestra, S., & Backes-Gellner, U. (2018). Class Size in Early Grades, Student Grit and Later School Outcomes (Working Paper No. 0129; Economics of Education Working Paper Series). Swiss Leading House “Economics of Education.” https://ideas.repec.org/p/iso/educat/0129.html

Hamann, J., Kaldewey, D., Bieletzki, N., Bloch, R., Flink, T., Franzen, M., Graf, A., Hölscher, M., Hülsmann, I., Kosmützky, A., Krüger, A. K., Mayer, A., Meier, F., Müller, R., Priester, S., Reinhart, M., Rödder, S., Schneickert, C., & Velarde, K. S. (2018). Aktuelle Herausforderungen der Wissenschafts- und Hochschulforschung. Soziologie - Forum der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, 2, 187–203. https://publikationen.soziologie.de

Hargittai, E., Füchslin, T., & Schäfer, M. S. (2018). How Do Young Adults Engage With Science and Research on Social Media? Some Preliminary Findings and an Agenda for Future Research. Social Media + Society, 4(3). https://doi.org/10.1177/2056305118797720

Hattke, F., Bögner, I., & Vogel, R. (2018). (Why) Do you trust your reviewers? Influence behaviors, trustworthiness, and commitment to peer review. Managementforschung, 28(1), 61–86. https://doi.org/10.1365/s41113-018-0022-2

Hendriks, B., Reinhart, M., & Schendzielorz, C. (2018). The growth of science: Implications for the evaluation and funding of research in Switzerland. Swiss Science Council SSC. PDF

Henningsen, L., Konrad, J., & Jonas, K. (2018). Erfolgsfaktoren für die Gewinnung von Dekan_innen: Deskriptive Ergebnisse zweier Online-Befragungen mit Professor_innen und Expert_innen in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Hochschulmanagement, 13(3), 86–93. https://doi.org/10.5167/uzh-157608

Herfeld, C., & Doehne, M. (2018). The Diffusion of Scientific Innovations: Arguments for an Integrated Approach. In Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences (pp. 1–14). American Cancer Society. https://doi.org/10.1002/9781118900772.etrds0462

Höhener, L., & Criblez, L. (2018). Wissenstransfer im Kontext der Schweizer Curriculumdiskussionen der 1970er-Jahre. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 40(1), 87–109. http://nbn-resolving.de

Hummel, K., Pfaff, D., & Rost, K. (2018). Does Economics and Business Education Wash Away Moral Judgment Competence? Journal of Business Ethics, 150(2), 559–577. https://ideas.repec.org

Kaiser, U., Kongsted, H. C., Laursen, K., & Ejsing, A.-K. (2018). Experience matters: The role of academic scientist mobility for industrial innovation. Strategic Management Journal, 39(7), 1935–1958. https://doi.org/https://doi.org/10.1002/smj.2907

Karlen, Y., & Hertel, S. (2018). Selbstreguliertes Lernen in unterschiedlichen Phasen des Bildungsverlaufs. Unterrichtswissenschaft, 46(4), 373–378. https://doi.org/10.1007/s42010-018-0032-x

Kienhues, D., Thomm, E., & Bromme, R. (2018). Specificity reloaded: How multiple layers of specificity influence reasoning in science argument evaluation. In Scientific Reasoning and Argumentation: The Roles of Domain-Specific and Domain-General Knowledge (pp. 251–270). Scopus. https://doi.org/10.4324/9780203731826

Klaic, A., Burtscher, M. J., & Jonas, K. (2018). Person-supervisor fit, needs-supplies fit, and team fit as mediators of the relationship between dual-focused transformational leadership and well-being in scientific teams. European Journal of Work and Organizational Psychology, 27(5), 669–682. https://doi.org/10.1080/1359432X.2018.1502174

Kordts-Freudinger, R., Braukmann, J., & Schulte, R. (2018). Scholarship of Teaching and Learning – individuell-evidenzbasiertes Lehren. In N. Schaper & B. Szczybra (Eds.), Forschungsformate zur evidenzbasierten Fundierung hochschuldidaktischen Handelns. TH Köln. https://cos.bibl.th-koeln.de

Kordts-Freudinger, R., Fritzsche, E., & Schlingensiepen, J. (2018). Study motivation and academic emotions in engineering students. A case study in German higher education. In C. Gonzales, M. Castro, & M. Llamas (Eds.), Proceedings of the 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (pp. 569–576). EDUCON. https://www.alexandria.unisg.ch/254965/

Kordts-Freudinger, R., Klingsieck, K. B., & Seifried, E. (2018). Beforschung einer eigenen Vorlesung: Effekte von Wahlfreiheit auf Leistung und Konfidenz. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 13(1), 85–104. https://doi.org/10.3217/zfhe-13-01/05

Kordts-Freudinger, R., & Thies, K. (2018). Regulate this: Emotionen und Lehrorientierungen der Hochschullehrenden. In G. Hagenauer & T. Hascher (Eds.), Emotionen und Emotionsregulation in Schule und Hochschule. Waxmann. https://www.alexandria.unisg.ch/254984/

Kornwachs, K., & Zimmerli, W. (Eds.). (2018). Technologie und Philosophie – ein Januskopf. In Technik denken: philosophische Annäherungen: Festschrift für Klaus Kornwachs (pp. 21–30). Franz Steiner Verlag.

Lepori, B., & Jongbloed, B. (2018). National resource allocation decisions in higher education: Objectives and dilemmas. In Handbook on the Politics of Higher Education (pp. 211–228). Scopus.

Lepori, B., Reale, E., & Spinello, A. O. (2018). Conceptualizing and measuring performance orientation of research funding systems. Research Evaluation, 27(3), 171–183. Scopus. https://doi.org/10.1093/reseval/rvy007

Lepori, B., Thelwall, M., & Hoorani, B. H. (2018). Which US and European Higher Education Institutions are visible in ResearchGate and what affects their RG score? Journal of Informetrics, 12(3), 806–818. Scopus. https://doi.org/10.1016/j.joi.2018.07.001

Metag, J., Maier, M., Füchslin, T., Bromme, L., & Schäfer, M. S. (2018). Between Active Seekers and Non-Users: Segments of Science-related Media Usage in Switzerland and Germany. Environmental Communication, 12(8), 1077–1094. https://doi.org/10.1080/17524032.2018.1463924

Metag, J., & Schäfer, M. S. (2018). Audience Segments in Environmental and Science Communication: Recent Findings and Future Perspectives. Environmental Communication, 12(8), 995–1004. https://doi.org/10.1080/17524032.2018.1521542

Meyer, M., & Schachermayer-Sporn, B. (2018). Leaving the Ivory Tower: Universities’ Third Mission and the Search for Legitimacy. Zeitschrift Für Hochschulentwicklung, 13(2), 41–60. PDF

Mutz, R., & Daniel, H.-D. (2018). The bibliometric quotient (BQ), or how to measure a researcher’s performance capacity: A Bayesian Poisson Rasch model. Journal of Informetrics, 12(4), 1282–1295. https://doi.org/10.1016/j.joi.2018.10.006

Nisbet, M. C., Ho, S. S., Markowitz, E., O’Neill, S., Schäfer, M. S., & Thaker, J. (Eds.). (2018). The Oxford Encyclopedia of Climate Change Communication. Oxford University Press.

Painter, J., Kristiansen, S., & Schäfer, M. S. (2018). How ‘Digital-born’ media cover climate change in comparison to legacy media: A case study of the COP 21 summit in Paris. Global Environmental Change, 48, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2017.11.003

Painter, J., & Schäfer, M. S. (2018). Global Similarities and Persistent Differences. A Survey of Comparative Studies on Climate Change Communication. In B. Brevini & J. Lewis (Eds.), Climate Change and the Media. Peter Lang US. https://doi.org/10.3726/b14826

Rauchfleisch, A., & Schäfer, M. S. (2018a). Climate change politics and the role of China: a window of opportunity to gain soft power? International Communication of Chinese Culture, 5(1–2), 39–59. https://doi.org/10.1007/s40636-018-0114-9

Rauchfleisch, A., & Schäfer, M. S. (2018b). Wird die «Science of Science Communication” eine Disziplin? Bibliometrische Analyse des Status Quo und der Entwicklung eines wachsenden Forschungfeldes. In L. Hagen, C. Lüthje, F. Ohser, & C. Seifert (Eds.), Wissenschaftskommunikation: die Rolle der Disziplinen (1. Auflage, pp. 29–54). Nomos Verlagsgesellschaft. https://doi.org/10.5771/9783845276427

Rauchfleisch, A., & Schäfer, M. S. (2018c). Structure and development of science communication research: co-citation analysis of a developing field. Journal of Science Communication, 17(03), A07. https://doi.org/10.22323/2.17030207

Rauhut, H., & Winter, F. (2018). Der Markt der Aufmerksamkeit in der Soziologie: Trends im Publizieren, Zitieren und Netzwerken (The Market for Attention in Sociology: Trends in Publishing, Citations and Networks). SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3264134

Rauhut, H., Winter, F., & Johann, D. (2018). Does the Winner Take it All? Increasing Inequality in Scientific Authorship. In Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences (pp. 1–14). American Cancer Society. https://doi.org/10.1002/9781118900772.etrds0459

Reale, E., Avramov, D., Canhial, K., Donovan, C., Flecha, R., Holm, P., Larkin, C., Lepori, B., Mosoni-Fried, J., Oliver, E., Primeri, E., Puigvert, L., Scharnhorst, A., Schubert, A., Soler, M., Soòs, S., Sordé, T., Travis, C., & Van Horik, R. (2018). A review of literature on evaluating the scientific, social and political impact of social sciences and humanities research. Research Evaluation, 27(4), 298–308. Scopus. https://doi.org/10.1093/reseval/rvx025

Schäfer, M. S. (2018a). Bilder in der Klimawandel-Kommunikation. Ein Überblick über die sozialwissenschaftliche Forschung. Meteorologische Fortbildung, 101(0), 45–50.

Schäfer, M. S. (2018b). Geisteswissenschaften in den Medien. Ein Überblick über Studien zur medialen Repräsentation der Geisteswissenschaften. In M. Luginbühl & J. Schröter (Eds.), Sprache in Kommunikation und Medien. https://doi.org/10.3726/b14151

Schäfer, M. S., Füchslin, T., Metag, J., Kristiansen, S., & Rauchfleisch, A. (2018). The different audiences of science communication: A segmentation analysis of the Swiss population’s perceptions of science and their information and media use patterns. Public Understanding of Science, 27(7), 836–856. https://doi.org/10.1177/0963662517752886

Schoen, C., Rost, K., & Seidl, D. (2018). The influence of gender ratios on academic careers: Combining social networks with tokenism. PLOS ONE, 13(11), e0207337. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0207337

Scholkmann, A., Brendel, S., Brinker, T., & Kordts-Freudinger, R. (Eds.). (2018). Zwischen Qualifizierung und Weiterbildung - Reflexionen zur gekonnten Beruflichkeit in der Hochschuldidaktik. wbv Media. https://www.wbv.de/artikel/6004604

Schulte, R., & Kordts-Freudinger, R. (2018). Lehr- und Lernpraxis im Fokus V – Reflexions- und Forschungsbeiträge aus der Universität Paderborn. die hochschullehre. http://www.hochschullehre.org/?p=1148

Stroot, T., Kordts-Freudinger, R., Albers, T., & Steinbrück, M. (2018). Inklusion Europäisch: Ein Peer Learning-Projekt an den Universitäten Paderborn, Brixen und der Hochschule Linz. In T. Stroot, P. Westphal, & M. Kram (Eds.), Peer Learning als Element diversitysensibler, inklusiver Bildung an Hochschulen/für Lehramtsstudierende. Klinkhardt. https://www.alexandria.unisg.ch/254985/

Thor, A., Bornmann, L., Marx, W., & Mutz, R. (2018). Identifying single influential publications in a research field: new analysis opportunities of the CRExplorer. Scientometrics, 116(1), 591–608. https://doi.org/10.1007/s11192-018-2733-7

Vogel, R., & Hattke, F. (2018). How is the Use of Performance Information Related to Performance of Public Sector Professionals? Evidence from the Field of Academic Research. Public Performance & Management Review, 41(2), 390–414. https://doi.org/10.1080/15309576.2017.1400986

Wassmer, C., Probst Schilter, C., & Wilhelm, E. (2018). Dialektik der Hochschulautonomie : theoretische Erklärung der Reaktionen einer Hochschule auf den Wandel des Hochschulsystems. Das Hochschulwesen, 66(1+2), 5–12. https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/6871

Widmer, T., Eberli, D., & Rudin, R. (2018). Analyse BFI-Botschaften 2008 bis 2020: Schlussbericht. Widmer, Thomas; Eberli, Daniela; Rudin, Rafael  (2018). Analyse BFI-Botschaften 2008 bis 2020: Schlussbericht.  Zürich: Institut für Politikwissenschaft. https://doi.org/10.5167/uzh-170959